نهال انگور دهوین
نهال انگور رشه شرابی

نهال انگور رشه

  • ارتفاع محل کاشت: 30 سانتی‌متر
  • دمای محل کاشت: سردسیری
  • بهترین فصل کاشت: نسبت به دمای محیط مقاوم است
  • شروع باردهی: سال اول کاشت
  • خاستگاه: ایران، آذربایجان غربی، سردشت
  • عمر مفید: 100 سال
  • رنگ حبه: سیاه
  • شکل ظاهری: ضخیم و کروی دانه‌دار
  • میزان تولید در هکتار: 40 تن
  • موعد رسیدن محصول: پاییز، مهر ماه
  • موارد مصرف: آبمیوه
فرم درخواست مشاوره

فهرست مطالب

خرید نهال انگور رشه

  خرید نهال انگور رشه، که به نهال انگور سیاه سردشت نیز معروف است، مناسب کسانی است که باغ یا زمین مورد نظر آن‌ها برای کشت این نهال، در زمین شیبدار و مناطق تقریبا پر آب قرار دارد. معمولا بهتر است قبل از خرید نهال انگور رشه سردشت، نسبت به موارد مصرف، مشخصات، شرایط کشت و نحوه نگه‌داری این محصول کشاورزی اطلاعات کافی به دست آوریم. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم تا به طور خلاصه شما را با برخی از مشخصات و شرایط نهال انگور سردشت آشنا کنیم.

مشخصات نهال انگور رشه

  انگور رشه جزء رقم‌های پربار در میان انواع انگور بادانه است. رشه، پوست ضخیم و سیاهی دارد و به همین دلیل برای مصارف خوراکی به شکل میوه، مناسب نیست؛ اما فراورده‌های آن مانند آبمیوه، بسیار خوشمزه و مفید است. همچنین از این رقم به عنوان نهال انگور شرابی نیز یاد می‌کنند. نهال انگور سیاه رشه به دلیل شرایط رشد آن در مناطق کوهستانی سردشت کردستان، به صورت کاملا ارگانیک بار می‌آید؛ به همین دلیل نیز سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است. از خواص میوه نهال انگور رشه می‌توان به ویتامین‌های B، C و میزان قابل توجه کلسیم، پتاسیم و منیزیم اشاره کرد.

نحوه کاشت نهال انگور رشه

  منطقه محل کاشت نهال انگور رشه باید 1.200 متر از سطح دریا فاصله داشته باشد. این رقم در مناطقی که بارندگی بالای 400 میلی‌متر دارند به صورت دیم کشت می‌شود. رنگ نهال رشه میزان تاب‌آوری بالایی در برابر شرایط محیطی محل کاشت دارد؛ به طوری که در برابر بارندگی، کم‌آبی، سرما و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. برای بازدهی بهتر می‌توان خاک زمین محل کشت را با شخم زنی و استفاده از مالچ نفوذپذیرتر کرد. در کاشت نهال رشه سردست باید دقت داشت که فاصله نهال‌ها از یکدیگر باید 90 سانتی‌متر باشد.

نحوه نگه‌داری از نهال انگور رشه سردشت

  برای باردهی هر چه بیشتر و به دست آوردن محصولاتی سالم و خوشمزه، باید به شرایط نگه‌داری نهال انگور سیاه سردشت نیز توجه داشت. آبیاری، کوددهی، هرس، و آشنایی با انواع آفات و بیماری‌های این محصول، کمک می‌کند با کمترین خسارت، بیشترین محصولات و با کیفیتی مرغوب داشت.
برای مناطق نیمه‌دیم به شرطی که از آبیاری تکمیلی استفاده شود، می‌توان این محصول را کشت کرد. در مناطقی که بارش باران بیش از 300 تا 400 میلیمتر باشد، می‌توان این محصول را کاملا به صورت دیم کشت کرد. یکی از محسنات اصلی این رقم تحمل کم‌آبی است.

آبیاری نهال انگور سیاه رشه

  بسته به منطقه‌ای که نهال رشه در آن کشت می‌شود، میزان آبیاری آن متفاوت است. به طور کلی نهال رشه سردشت برای رشد به محیط مرطوب نیاز دارد. بر خلاف این که این نهال به صورت دیم آبیاری می‌شود و همچنین مقاومت آن در برابر گرما و سرما، باید به آبیاری مصنوعی آن توجه کرد. معمولا هر هکتار باغ انگور سیاه حدود 5 تا 7 هزار متر مکعب آب لازم دارد؛ این مقدار برای ریشه نهال‌های جوان حتی باید بیشتر باشد. به همین دلایل بسته به شرایط منطقه استفاده از روش قطره‌چکانی آبیاری توصیه می‌شود.

کوددهی نهال انگور سیاه سردشت

همزمان با آبیاری کافی و مناسب باغ درخت انگور سیاه رشه، باید در زمان مناسب برنامه کوددهی این نهال را در نظر داشت. معمولا باغداران در رابطه با کوددهی این نهال توصیه می‌کنند در اواخر پاییز مقداری کود کمپوست (به اندازه یک لایه دو و نیم سانتی متری) پای درخت انگور سیاه رشه بریزیم. همچنین بهتر است در فصل تابستان با نظر کارشناسان از کودهای مناسب جهت تغذیه و تقویت ریشه نهال استفاده شود.

هرس نهال انگور سیاه رشه

برای هرس انگور رشه 2 روش وجود دارد:
• هرس مختلط یعنی هرس دو جوانه‌ای شاخه‌های جایگزین
• 3 تا 5 جوانه‌ای. در این روش شاخه‌های بارده گرفته می‌شود.
نوع تربیت این رقم در عراضی شیب‌دار و عراضی دیم به صورت خزنده است. برای بهبود کیفیت و افزایش کمیت محصول بهتر است که کوردون یک طبقه برای آن طراحی و به فرم کوردون یک طبقه دوبازو تربیت شود.

سخن پایانی

در این مطلب به شرایط نهال انگور رشه، ویژگی‌های آن، شرایط کشت و نگه‌داری محصول و پیشگیری از بیماری و آفت‌های این محصول پرداختیم. برای اطلاع از قیمت نهال انگور سیاه سردشت و یا در صورتی که در رابطه با سایر ویژگی‌های محصول نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید با کارشناسان نهالستان دهوین در ارتباط باشید. همچنین در قسمت نظرات زیر همین صفحه می‌توانید نظرات و سوالات خود را مطرح کنید، کارشناسان دهوین در کوتاه‌ترین زمان درست‌ترین پاسخ را به شما خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه دربارهٔ «نهال انگور رشه»

  1. بهنام نوری

    من برای تولید باغ انگور شراب دنبال نهال می گردم. این نهال رشه همان انگور سیاه سردشت شرابی هستش؟

    1. بهنام عزیز سلام، انگور سیاه سردشت یکی از بهترین نهال های انگور برای تولید نوشیدنی های الکی از جمله شراب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا