نهال انگور دهوین
نهال انگوریاقوتی

نهال انگور یاقوتی

  • بهترین فصل کاشت: از پاییز تا فروردین
  • ارتفاع محل کاشت: ارتفاع 1265 متر از سطح دریا
  • دمای محل کاشت: 15 الی 18 درجه ی سانتی گراد
  • شروع باردهی: از سال اول
  • مقدار باردهی: در هر هکتار ۴۰ تن
  • خاستگاه: ایران، سیستان و بلوچستان، افغانستان
  • عمر مفید: بیش از ۱۰۰ سال
  • شکل ظاهری: قرمز و درشت
  • موعد رسیدن محصول: زودرس، خرداد ماه
  • موارد مصرف: تازه­‌خوری، کشمش
فرم درخواست مشاوره

فهرست مطالب

خرید نهال انگور یاقوتی

خرید رقم یاقوتی با بهترین کیفیت در دهوین برای شما فراهم شده است.

به طور کلی میوه هایی با رنگ قرمز حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر رنگ ها می باشند. میوه ی انگور به سبب دارا بودن آنتی اکسیدانی قوی به نام رزوراترول می تواند برای آفتاب سوختگی و قرمزی ناشی از آن، سودمند باشد. آنتی اکسیدان های موجود در انگور، از پوست در مقابل اثرات مخرب رادیکال های آزاد حفاظت می کنند.

انگور یاقوتی بدون چربی و تقریبا کم کالری است، 1 لیوان انگور تامین کننده ی حدودا 104 کالری، 1 گرم پروتئین، 1 گرم فیبر، 27 گرم کربوهیدرات و 23 گرم قند طبیعی است. این میوه حاوی انواع ویتامین ها نظیر: ویتامین C، K، A، B6 و مقادیر کمی E است. این ویتامین ها از جمله ویتامین A خاصیت آنتی اکسیدانی داشته که خطر بروز برخی از بیماری ها و مشکلات را کاهش می دهد.
یکی از خواص بی نظیر انگور یاقوتی تاثیر آن بر روی خون سازی (رفع کم خونی) و تصفیه ی خون می باشد.
خودتان بهتر می‌دانید که اگر نهال انگوری را که تهیه می‌کنید دارای آفت و بیماری باشد و یا با منطقه کشاورزی‌ شما تناسب نداشته باشد، چقدر می‌تواند برای شما ضرر و زیان به بار آورد و در واقع تمام سرمایه، زحمات و وقت شما هدر رفته است.
ما در نهالستان انگور دهوین با کمک مجرب‌ترین مهندسان و متخصصان باغداری و کشاورزی، با فروش مرغوب‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌ترین نهال‌های انگور به شما کمک کند که با کیفیت‌ترین ارقام انگور وارداتی و صادراتی را داشته باشید.

برای اطلاع از شرایط خرید و قیمت نهال انگور یاقوتی می‌توانید با کارشناسان کشاورز نهالستان دهوین در تماس باشید

مشخصات نهال انگور یاقوتی

یکی از انواع انگورهای قرمز رنگ و بی دانه که در کشور ما تولید می شود، انگور یاقوتی است، طعم میوه این انگور شیرین و بسیار خوشمزه می باشد. خاستگاه و منطقه ی رویش این گیاه در ایران (استان سیستان و بلوچستان) و افغانستان است.

نهال انگور یاقوتی از جمله محصولات کشاورزی است که می تواند در شرایط سخت محیطی رشد کرده و به حیات خود ادامه دهد ( بازه دمایی در حدود 15 الی 18 درجه ی سانتی گراد و ارتفاع 1265 متر از سطح دریا را تحمل می کند).

این رقم زودرس‌ترین رقم در بین انگورهای ایران است. رنگ آن قرمز است و حبه‌ها خیلی درشت نخواهند شد.

نحوه کاشت نهال انگور یاقوتی

نهال انگور یاقوتی نیازمند گذراندن دوره ی سرمایی در حدود 2 تا 3 ماه در فصل زمستان است (دمایی در حدود 7 تا 10 درجه ی سانتی گراد). زمان کاشت نهال انگور یاقوتی از پاییز تا فروردین می‌تواند باشد.

انگور نسبت به سرما از مقاومت خوبی برخوردار است (18- درجه ی سانتی گراد) دمای کمتر از 18- درجه ی سانتی گراد منجر به خشک شدن شاخه ای انگور می گردد، موعد گل دهی انگور یاقوتی در اواسط اسفند ماه می باشد، در روزهای پایانی فروردین میوه ی آن سبز شده و در اردیبهشت ماه تغییر رنگ می دهد؛ برداشت این محصول در خرداد ماه آغاز می شود.

زمان کاشت نهال انگور یاقوتی از پاییز تا فروردین می‌تواند باشد.

یکی از مزیت های این رقم، کشت آن به صورت دیم می باشد که با در نظر گرفتن مسئله ی کم آبی برخی از نقاط کشور قابل توجه و دارای اهمیت است؛ عمر اقتصادی آن بیشتر از 100 سال برآورد می شود.

نکته: خوب است بدانید نهال انگور یاقوتی نیازمند ساعات آفتابی زیادی است زیرا در سایه و نور کم، رشد و محصول دهی خوبی ندارد؛ لذا در زمان کاشت نهال انگور، می بایست مکان آفتابگیری را برای آن در نظر گرفت. باید توجه داشت که رشد و پرورش انگور یاقوتی در مناطق گرمسیری امکان پذیر نیست و کاشت این رقم برای مناطقی با تابستان های خنک و معتدل توصیه می شود.

گرمای بیش از حد و ساعات آفتابی طولانی باعث از بین رفتن نهال انگور یاقوتی می شود. مراقبت دائمی از نهال و در نظر داشتن عوامل حیاتی و تاثیر گذار برای رشد و پرورش آن امری ضروری است.

نحوه نگه داری نهال انگور یاقوتی

با توجه به وزش باد در باغ های انگور و حساسیت نهال ها، قیم گذاری حتما صورت می گیرد. قیم با نگهداری از نهال، باعث حفظ نسل، افزایش توان باردهی و همچنین افزایش عمر نهال ها خواهد شد.

اما یکی دیگر از راه های افزایش عمر، تکثیر ریشه و افزایش نمونه های پربار انگور می باشد. این کار به راحتی از طریق قلمه زدن شاخه های مثمر در فصل زمستان انجام می گیرد. شاخه ها را در زمان هرس از نهال انگور یاقوتی، جدا کرده و تا اواخر اسفند داخل سردخانه نگه می داریم.

برای ریشه دهی، پایه قلمه را با برش مورب از درخت گرفته و بعد آغشته به هورمون اکسین می کنیم. علاوه بر این ظرفیت رشد خاک قلمه ها را با کمک کود دامی پوسیده افزایش می دهیم.

 روش آبیاری نهال انگور یاقوتی

یکی از خصوصیات مثبت تاک، گزرومورفی مناسب برای سازگاری با هوای خشک منطقه کاشت می باشد. در فصل گرما و دو ساله ابتدایی کاشت، بر حسب میزان خشکی خاک هر 7 تا 10 روز یک بار آبیاری می کنیم. اما در پاییز فاصله های آبیاری به دو تا سه هفته یک بار افزایش پیدا می کند.

با شروع خواب زمستانی آبیاری با فاصله بیشتر جهت جلوگیری از خشکی خاک اطراف ریشه انجام می گیرد. در سنین بالاتر با افزایش مقاومت به خشکی نیاز به آبیاری نهال انگور یاقوتی، محدودتر و کمتر خواهد شد.

 روش کوددهی نهال انگور یاقوتی

کوددهی معمولا بر اساس سن درختان و میزان نیازمندی خاک با آنالیز توسط متخصص تشخیص داده می شود. در زمستان با کمک چالکود کودهای پتاسه و فسفره را به همراه کود پوسیده دامی در اختیار درخت قرار می دهیم. در سیستان سالانه علاوه بر این کودها، کود اوره و سوپر فسفات تریپل برای نهال انگور یاقوتی، استفاده می شود.

کودهای نیتروژنه نیز در بهار و از طریق آبیاری قطره ای بهتر قابل جذب می باشد. برای کنترل PH خاک قلیایی از کود سولفات پتاس و سولفات آمونیوم می توان بهره برد.

شرایط آب و هوایی مناسب نهال یاقوتی

به‌واسطه‌ی زودرس بودنش مناسب اقلیم‌های گرمسیر و نیم‌گرمسیر است. آب‌وهوای مناطقی مثل: زابل و خاش در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر استان خراسان و سایر مناطق گرم کشور برای پرورش این رقم بسیار مناسب است. برای زمین‌هایی که خاک سبک‌تری دارند زودتر این محصول به ثمر می‌رسد تا عراضی که دارای خاک سنگین هستند.

شاخه‌های نسبتا ضعیفی را تولید می‌کند و بوته‌ی خیلی قوی ندارد ولی به‌واسطه‌ی پیش‌رس بودن سازگاری بسیار خوبی با شرایط اقلیمی ایران، خصوصا مناطق گرمسیر و کم آب دارد.

یکی از مشکلات بزرگی این رقم، فشردگی زیاد خوشه‌ها در حبه ‌است که امکان شستشو را می‌گیرد به‌همین دلیل می‌توان گفت این رقم هم نیاز به جایگزین دارد. رقم فلیم سدلیس که جزو رقم‌های پیش‌رس هم هست جایگزین بسیار خوبی برای این رقم ‌می‌تواند باشد.

در حال حاضر این رقم به‌صورت کاملا سنتی و خزنده و دیم کشت می‌شود.

خاک مناسب نهال یاقوتی

از مهمترین عوامل مورد بررسی برای پرورش درخت مو، سازگاری با خاک ناحیه کاشت می باشد. برای استفاده از خاک های قلیایی و شور، نهال انگور یاقوتی بهترین رقم می تواند باشد.

خاک های شنی رسی با توجه به سطح مطلوب نفوذ پذیری برای این نهال پیشنهاد می شود. اما باید گفت که خاک های اسیدی و سخت یکی از دلایل رشد کند و ضعیف این نهال انگور می باشد. بهترین روش افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماری برای انگور، توجه به شرایط و نیازهای خاک خواهد بود.

هرس نهال انگور یاقوتی

در کشور ما درخت انگور یاقوتی، معمولا در بهمن ماه هرس می شود. برای هرس فرم در سه سال اول می توان از روش هایی مثل خزنده بهره برد. اما برای هرس شاخه ها، بالای جوانه سوم شاخه را سربری و کوتاه می کنیم.

در صورت نیاز به قطع کامل یک شاخه به خاطر آلودگی و خشکیدگی از بالای جوانه انتهایی این کار انجام شود. عدم توجه به نکات بهداشتی و شرایط نامناسب هرس بیماری های گال گیاهی را به دنبال دارد.

آفت و بیماری‌های نهال انگور یاقوتی

به علت افزایش رطوبت احتمال شکل گیری قارچ سفیدک پودری بین این نهال های انگور بالا می باشد. یکی از دلایل این بیماری کاشت تنگاتنگ تاک ها برای جلوگیری از رشد پیچکی درخت می باشد. این بیماری با تغییر سیتوپلاسمی سلول گیاهی و یاخته موجب شکل گیری لکه های سفید روی سطح برگ می شود. در صورت عدم جلوگیری و سمپاشی بیماری از طریق ساقه برگ به تمام اجزای درخت سرایت می کند.

آفت زنجرک از دیگر مشکلات نهال انگور یاقوتی که با نفوذ به ریشه، درخت را ضعیف می کند. در کنار اینکه موجب کاهش کمی و کیفی محصولات انگور تاکستان خواهد شد. یکی از دلایل رشد آفت شکل گیری سطحی ریشه به دلیل سختی خاک می تواند باشد.

همچنین چسبندگی حبه ها نیز باعث بروز آفات بیشتر و کاهش کیفیت دانه های زیرین خواهد شد. در زمان آفت زدگی، دور کردن آلودگی از باغ و سمپاشی کمک به کاهش آفات می کند.تکثیر نهال یاقوتی
تکثیر این رقم غالبا به شیوه ی قلمه زنی رواج دارد. قلمه ها را در اواخر پائیز و یا دی ماه می گیرند و در سردخانه با دمای 4 درجه و هوای مرطوب تا فصل بهار نگه داری می کنند. در فصل بهار زمانی که هوا گرم می شود قلمه ها را از سردخانه خارج کرده و می کارند، در صورت قلمه گیری در فصل بهار می بایست از شاخه های 1 ساله به همراه چند سانتی متر از شاخه ی 2 ساله استفاده نمود.
در نهالستان انگور یاقوتی، نهال های اصلاح شده و پیوندی تکثیر و عرضه می شوند، این نهال ها پر محصول بوده و باردهی آن از سال اول است.

سخن پایانی

خرید نهال انگور یاقوتی، ویژگی‌های آن، شرایط کشت و نگه‌داری محصول و پیشگیری از بیماری و آفت‌های این محصول را در این مطلب بررسی کردیم.
محصولات ارائه شده در سایت دهوین همگی با تضمین اصالت کالا و طی کردن آزمایش‌های سلامت محصول به دست شما می‌رسد. مشاوران ما در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و با توجه به این که در کدام شهر و روستا فعالیت دارید و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و مساحت زمین شما، بهترین و با کیفیت‌ترین محصول را به شما پیشنهاد می‌کنند. پس از انتخاب نهال مناسب ،سفارش شما در بسته‌بندی‌های ایمن قرار گرفته و ارسال خواهد شد.
در صورتی که سوالی در رابطه با سایر ویژگی‌ها و یا نیازی به مشاوره داشتید، می‌توانید با کارشناسان نهالستان دهوین در ارتباط باشید.

همچنین مشتاقیم در قسمت نظرات که در پایین همین صفحه قرار دارد ، نظرات و سوالات خود را مطرح کنید، کارشناسان کشاورز نهالستان دهوین در کوتاه‌ترین زمان تلاش خواهند کرد درست‌ترین پاسخ را در اختیار شما عزیزان قرار دهند

Rate this page

2 دیدگاه دربارهٔ «نهال انگور یاقوتی»

    1. سلام. بله، با توجه به نوع اقلیم شهر شیراز امکان کاشت نهال انگور یاقوتی در این شهر نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا